Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Forrás link:

http://www.szuloklapja.hu/baba/body/fejlodes_koveto.php?DATUM=40&VALASZTAS=megtekint

Itt 0-6 évig van leírás, én 2-6 évig írtam ide.

 

2. év (22-24. hó):

 

 

Mozgás

Önállóan jár és szalad, már csak ritkán esik el. Kapaszkodva, és néha anélkül is váltott lábbal felmegy a lépcsőn. Elkapja, eldobja a labdát, és már képes szándékosan belerúgni. Dobásának van iránya, de előfordul, hogy túl hamar, vagy túl későn engedi el a labdát.
Nagylyukú gyöngyöt tud fűzni.
Még mindig marokra fogva tartja a ceruzát, de már a mutatóujjával vezeti az írószert. Ugyan még a vállából indul a mozgás, de a mutatóujj használatával már többféle firka előállítására képes (szóródó, cikcakk, zegzugos, spirál).

 

Beszéd

Másfél és két éves kora között többszörösére növekszik a szókincse, 50-200 szóból áll a repertoárja. Természetesen még nem mindet ejti tökéletesen, előfordulnak egyedi szóképzések, vagy szórövidítések, hangkihagyások, szótagfelcserélések.
Minden hangot tud képezni, de még gyakran rosszul ejti őket. Pl. c-t, s-t, sz-t, r-t.
Helyesen használja a gyűjtőneveket, a ház már nemcsak a saját ház, a kutya már nemcsak a saját kutyát jelöli.
A második év végére már kezd ragozni, bár még gyakran nem helyesen. Pl. enyém könyvem.
A beszédfejlődés elején még helyesen használja a rendhagyó ragozásokat, mivel ekkor még visszhangszerűen utánoz. A nyelvtani szabályok elsajátítása után viszont általánosít, és aszerint próbál ragozni. Pl. cukort mond cukrot helyett.

 

Értelmi — érzelmi fejlődés

6-7 kockából épít tornyot, elfektetett kockákból autót készít. Előszeretettel tologatja ezeket, illetve a kisautókat. A könyvet már ügyesen lapozza, egyesével forgatja az oldalakat. Képes a kupakok lecsavarására, a gombkilincsek elforgatására.
Egyszerűbb ruhadarabokat már önállóan felvesz. Tud egyedül inni a pohárból. Szeret kezet mosni és törölni és fürdésnél is szívesen segít.
A kettő fogalmát gyakorlás során megtanulhatja, képes 2 kockát adni, ha erre kérjük. Ollóval megpróbál vágni. Ceruzával „rajzol”, firkál.
Társsal már együtt játszik.

 

Aktuális vizsgálatok

2 évesen
- testsúly, testhossz, fejkörfogat, mellkörfogat mérés, a fejlődés és tápláltsági állapot értékelése hazai standardok alapján
- külső fizikális vizsgálat,
- idegrendszer vizsgálata,
- a pszichés, motoros, mentális, szociális fejlődés és magatartásproblémák vizsgálata, gyanú esetén szakellátásra irányítás,
- érzékszervek működésének vizsgálata (látás, kancsalság, hallás) és a beszédfejlődés vizsgálata,
- mozgásszervek vizsgálata: különös tekintettel a lábstatikai problémákra és a gerinc rendellenességeire.
- fiúknál a rejtettheréjűség vizsgálata 2 éves korig, herék vizsgálata évente.

 

Tippek

Amikor beszél, mindig figyeljünk oda rá, és ne szakítsuk félbe a mondandóját! Ha befejezte, akkor ismételjük el helyesen, ha szükséges.
Kétéves korig ne sürgessük a beszéd megindulását, nem kell aggódni, hiszen a beszédindulás tekintetében nagy eltérések vannak a gyerekek között.

 

 

3. év:

Mozgás

Tud egy lábon állni, szökdécselni, valamint lábujjhegyen járni. Önállóan felmegy és lejön a lépcsőn és annak alsó fokáról le tud ugrani.. Köztes teret átlép. A 3 kerekű biciklit már ügyesen hajtja.

Kialakul a kéz finom mozgásának, az ujjaknak a koordinálása. A 2 - 2,5 éves gyermek már kísérletezik a különböző fogásokkal, hol marokra fogja az íróeszközt, hol a három radiális (hüvelyk-, középső- és mutató-) ujja közé, bár ezt még kényelmetlennek érzi.
2,5 – 3 éves korra a görcsösség még mindig tapasztalható, de már a csukló veszi át a vonalvezetést a válltól.
Kezének ügyesedését mutatja, hogy már kigombol és a 3. év végére néha már a begombolás is sikerül neki. A cipzárt fel és le tudja húzni. Bár egyre ügyesebb, azért az öltözködésnél még segítségre van szüksége.

 

Beszéd

Két és fél éves korra átlagosan 300, míg 3 évesen már 800-1000 szót használnak a gyerekek. A szókincs növekedésében nagy szerepe van a környezetnek.
Ebben az időszakban a leglátványosabb a fejlődés és persze ilyenkor produkálják a legkedvesebb aranyköpéseket. Beszédében megjelennek az igék, s ezzel egyidejűleg a 3, ill. 4 szavas mondatok, s az ezekből összerakott (néha véget érni nem akaró) elbeszélések.
Már tudja helyesen használni a személyes névmásokat és a birtokjelzőket, de a ragozásban még mindig előfordulhatnak kisebb hibák, főleg a rendhagyó ragozásoknál. Pl. tavat helyett tót, követ helyett kőt, stb. mond.
Összekapcsol különböző gondolatokat az „és”, a „ha”, a „mert” és a „mikor” kötőszavak segítségével.
Hosszú monológjai során egyetlen mondaton belül áttér egyik témáról a másikra.
A szórend még gyakran hibás, az első helyen általában az érzelmileg fontos szó áll.
Amikor megtetszik neki egy-egy új szó, akkor azt teljesen szövegidegen környezetben is használja.

 

Értelmi — érzelmi fejlődés

Kezdi megérteni az idő fogalmát, bár még helyesen használni nem tudja.
Elérkezik a kérdések időszaka. Eleinte a „mi ez?” típusú kérdések hangzanak el, majd a „miért?” korszak okoz sok fejfájást a szülőknek. Mivel a gyermek egészséges intellektuális fejlődését jelzi ez az időszak, így nagyon fontos, hogy a saját érzelmi szintjének megfelelően, de kimerítő választ kapjon a kíváncsiskodó csemete. Ezáltal nemcsak a tudásszomját elégíti ki, ill. a szókincsét is bővíti a szülő, de megerősíti abban is, hogy biztos támaszt nyújt számára, ahova minden kérésével bátran fordulhat.
Saját nevét ismeri és meg tudja mondani. Képes megkülönböztetni a nappalt és az éjszakát.
Bonyolultabb kéréseket is megért és teljesít. Pl. ha azt kérjük, hogy tegye vissza a felső fiókba a játékait.
Szeret építeni, már 9-10 kockát is egymásra tud tenni.
Még mindig énközpontú a világnézete, de 3 éves korára egyre nyitottabb lesz az új emberek felé. Barátkozik más gyerekekkel, szívesen kommunikál idegen felnőttekkel.

 

Önállóság

Kezdi próbálgatni, hogy egyedül mire képes.
Sokkal többre, mint azt a szülő gondolná, úgyhogy adjunk teret a kísérletezgetésére!
Szívesen segít az asztalterítésben, önállóan étkezik, de még nem mindig tudja végigülni, gyakran szaladgál közben. Már egyedül akar fürdeni, de a kádba ki- és beszállni nem szeret. Segít elrakni a játékait. Használjuk ki, hogy most még minden kötelezettség játék a számára is.

 

Aktuális vizsgálatok

Az éves vizsgálaton a következő történik:
- testsúly, testhossz, fejkörfogat, mellkörfogat mérés, a fejlődés és tápláltsági állapot értékelése hazai standardok alapján
- külső fizikális vizsgálat.
- idegrendszer vizsgálata,
- a pszichés, motoros, mentális, szociális fejlődés és magatartásproblémák vizsgálata, gyanú esetén szakellátásra irányítás,
- érzékszervek működésének vizsgálata (látás, kancsalság, hallás) és a beszédfejlődés vizsgálata,
- mozgásszervek vizsgálata: különös tekintettel a lábstatikai problémákra és a gerinc rendellenességeire
- vérnyomás mérés

 

Tippek

• Ne legyünk túlságosan igényesek a gyermek kiejtésével szemben, mert elvehetjük a beszédkedvét, vagy dadogást válthatunk ki.
• Rajzolgatással, énekléssel játszadozva tanítsuk a szavakat. Rajzoláshoz használjunk nagy csomagolópapírt és „ehető” vízfestéket , amelyet kézzel viszünk föl. Ecset, ceruza esetleg szóba jöhet, golyóstollat viszont TILOS a gyermeknek adni!
• Ha még szopja az ujját, vagy cumizik, lassan próbáljuk meg leszoktatni!
• Hallgassuk meg, amit a gyermek mond, érezze, fontos, amit közölni akar.
• Beszéljünk választékosan, ezáltal bővül a gyermek szókincse.
• Meséljük el előre a gyermeknek, hová megyünk, mi fog történni. Amikor haza érünk, újra mondjuk el. Ezzel mintát adunk, hogyan kell szavakban kifejezni, amit átélünk.
• Biztosítsunk teret a lépcsőn járás gyakorlásához.
Forduljunk szakemberhez, ha...

Ha a gyermek nem érti az egyszerűbb szavakat, csak a szavak első szótagját mondja, akkor feltétlenül forduljunk tanácsért egy logopédushoz, ill. speciális fejlesztőkhöz! Figyeljünk a beszédre és a beszéd értésére.

 

 

4. év:

 

Mozgás

Váltott lábbal biztosan felmegy és lejön a lépcsőn, de a szokatlan magasság megzavarhatja mozgását. A lefelé lépkedés még utánlépéssel történik. Nő a lépéshossz és a futás sebessége. 30 cm akadályon képes átlépni. Egy lábon akár 5 másodpercig is képes megállni, sőt már kettőt is tud így ugrani. Futni és ugrani jól tud.

 

Beszéd

A gyermek szókincse a negyedik életév végére már 1400-1600 szó. Ekkorra már minden szófajú szó előfordul beszédében. Folyamatosan beszél, bár még nem minden nyelvtani szabályt alkalmaz jól. Használja a bonyolultabb igeidőket, érti a valószínűség és a lehetőség fogalmát (lehet, hogy megyünk holnap horgászni; talán lesz banán a zöldségesnél). Az igék használatának túlsúlya figyelhető meg.
Helyesen használja a múlt időt és a többes számot.
Utolsónak a jövő idő használatát sajátítja el.
Magától kitalál történeteket, rendszeresen mesél.
A kívülállók számára is jól érthető a beszéde. Előfordulhat, hogy nem minden hangot képes tisztán ejteni. Pl. r hang helyett j vagy l hangot ejt /jépa = répa, modoló = mogyoró/.
Nagyon élvezik a szójátékokat, tréfás versikéket és maguk is próbálkoznak ilyesmivel.

 

Értelmi — érzelmi fejlődés

Kérdéseket tesz fel, próbálja megérteni az összefüggéseket. Ha egy képet mutatunk neki, el tudja mondani, hogy mit ábrázol. Kirakós játékokban egyre ügyesebb. Nagy a fantáziája. 3 tárgyat megszámlál. 3 színt ismer.
Kevésbé énközpontú, már szívesen játszik más gyerekekkel. Érzelmi kitörései egyre ritkábbak.

 

Önállóság

A 3-4 éves gyermek képes segítséggel felöltözni és cipőjét felvenni. Próbálja a cipőfűzőt bekötni, de még nem sok sikerrel. A felnőttek segítségével ismerkedik az egyes használati tárgyak alkalmazásával, az önkiszolgálás különböző műveleteivel, azok sorrendjével.
Az óvodában képes az önkiszolgálásra. A kisasztalra helyezett tányért, poharat, kanalat elviszi a helyére, s az evőeszköz helyes használata is kialakulóban van a legtöbb kicsinél. Próbál csukott szájjal enni.
A mosdóban használja a jelével ellátott törülközőt, kis segítséggel szárazra törli a kezét.
Ismerkedik a papírzsebkendő használatával, próbál önállóan orrot fújni. Először szájat öblít, majd a fogát is meg tudja mosni.

 

Aktuális vizsgálatok

Az éves vizsgálaton a következő történik:
- testsúly, testhossz, fejkörfogat, mellkörfogat mérés, a fejlődés és tápláltsági állapot értékelése hazai standardok alapján
- külső fizikális vizsgálat.
- idegrendszer vizsgálata,
- a pszichés, motoros, mentális, szociális fejlődés és magatartásproblémák vizsgálata, gyanú esetén szakellátásra irányítás,
- érzékszervek működésének vizsgálata (látás, kancsalság, hallás) és a beszédfejlődés vizsgálata,
- mozgásszervek vizsgálata: különös tekintettel a lábstatikai problémákra és a gerinc rendellenességeire
- vérnyomás mérés

 

Tippek

• Adjunk lehetőséget a beszédre, a beszélgetésre és beszéltessük a gyermeket az átélt élményiről.
• A párbeszédek lehetőséget biztosítanak a szociális kapcsolatok kiépítésére.
• Sikeres fejlesztést csak játékosan lehet megvalósítani.

• Biztosítsunk lehetőséget, hogy a gyermek kielégítse nagyfokú mozgásigényét.
Forduljunk szakemberhez, ha...

Ha a gyermek beszéde érthetetlen, tanácsos szakember véleményét kikérni.

 

 

5. év:

 

Mozgás

Mozgás fejlődése nagy változáson megy keresztül. Megszűnik a kicsikre jellemző tipegő járás. Ugyanazt a mozgást több kombinációban képes felhasználni. Pl. a járást összekapcsolja a mászással. Futása már jól koordinált. 5 évesen váltott lábbal szökdécsel, tartósan megáll egy lábon.

Jól fogja a ceruzát, egyre ügyesebben rajzol vele. Az ollót is szívesen és ügyesen használja. (Mindig lekerekített végű ollót adjunk neki, nehogy megszúrja magát vele!) Szülői, vagy gondozói felügyelettel a varrással is próbálkozhat.

 

Beszéd

5 éves korban a szókincs mintegy 2000 szót tartalmaz, melyeket változatosan alkalmazni is tud. Megkülönbözteti a zöngés és zöngétlen hangokat. Pl. a kép és a gép nem ugyanaz.
Nem léteznek számára értelmetlen szavak. Ha nem is ismeri, az addigi tapasztalataiból kreál mögé jelentést. Pl. élmunkás – él a munkás, földrajz – földre rajzolnak, stb.

 

Értelmi — érzelmi fejlődés

Megérti az idő fogalmát, különbséget tud tenni múlt, jelen és jövő között, bár a távolabbi jövőt valószínűleg még csak a „hányat kell addig még aludni?” segítségével tudja behatárolni.
5-6 éves korig időrendi sorrendbe szedve mesélik el a velük megtörtént eseményeket.
Már nem tegezi többé a felnőtteket, használja az udvariassági formulákat. Pl: tessék visszagurítani a labdát, stb.
Miért kérdéseket tesz fel. Szavak értelmét kérdezi! Igyekszik a beszélgetést ő irányítani. Nemcsak a nevét, de a címét és az életkorát is meg tudja mondani. 10-ig (esetleg még tovább) elszámol, ismeri a színeket és a formákat.
Szívesen vesz részt a felnőttek társalgásaiban, s közben már érveket, indokokat is képes felhozni. Szeret vitatkozni, felnőtt módjára problémákat megoldani.
Saját nevét le tudja írni és a betűk egy részét már el is tudja olvasni, de összeolvasni még nem.
Egyre kevésbé igényli a szülő jelenlétét, egyedül is szívesen eljátszik. Más gyerekekkel szívesen barátkozik, de az összezördülések, viták gyakoriak közöttük.

 

Önállóság

A 4-5 éves óvodás már egy kis segítséggel fel és leveszi a ruháját, és el is rámolja a helyére. Próbálkozik a gombolkozással is.
Étkezéskor segítséggel önt a kancsóból, a kanalat és a villát megfelelően használja. Ez az önkiszolgálás a mindennapi gyakorlás útján megszilárdul. Kialakulnak nála az önálló munkavégzés szokásai.
Önállóan tisztálkodik, ellenőrzés mellett kezet mos a WC használata után. Haját megfésüli. Önállóan mos fogat, utána letisztítja, majd helyére teszi a fogkeféjét. Használja a zsebkendőt.
Ágyneműjét és ruháit megpróbálja szépen összehajtogatni.

 

Aktuális vizsgálatok

Az éves vizsgálaton a következő történik:
- testsúly, testhossz, fejkörfogat, mellkörfogat mérés, a fejlődés és tápláltsági állapot értékelése hazai standardok alapján
- külső fizikális vizsgálat.
- idegrendszer vizsgálata,
- a pszichés, motoros, mentális, szociális fejlődés és magatartásproblémák vizsgálata, gyanú esetén szakellátásra irányítás,
- érzékszervek működésének vizsgálata (látás, kancsalság, hallás) és a beszédfejlődés vizsgálata,
- mozgásszervek vizsgálata: különös tekintettel a lábstatikai problémákra és a gerinc rendellenességeire
- vérnyomás mérés
- a védőnő és az orvos kitölti a gyermek együttműködésével, kikérdezésével az 5. éves státusz vizsgálati lapot.

Minden 5. életévét betöltő gyermek az óvodában átesik egy logopédiai szűrésen. Ez az artikuláció, illetve különböző részképességek szűrését jelenti, melyek fontos diagnosztikai támpontot jelentenek a gyermek pszichés funkcióinak a megítélésében, amik az olvasás – írás elsajátításában szükségesek.

 

Tippek

• Ne ijedjünk meg, ha a fogváltás átmeneti zavart okoz gyermekünk hangképzésében.
• Ha beszédhibás, rendszeresen vigyük el logopédiai foglalkozásra.
• Fogadjuk el, szeressük feltétel nélkül olyannak, amilyen!
• Fogadjuk meg a szakemberek tanácsát, mert ők a gyermekünk érdekeit képviselik!
Forduljunk szakemberhez, ha...

Bármilyen elmaradást észlelünk a tevékenységében, beszédében, rajzában. Nagy fontosságú, hogy a kezesség egyre inkább elkülöníthető legyen.

 

 

 

6. év:

 

 

Mozgás

Nagymozgások terén olyan mozgáskombinációt is képesek kivitelezni, ami 3-5 különböző elemet tartalmaz. Ezek csak egymás utáni, egymást követő elemek lehetnek.
Már kifejezetten jó az egyensúlyozásuk és az állóképességük.

 

Beszéd

Az iskolakezdésre egy gyermek átlagos szókincse 2600 szó. Tisztán beszél, és jól megérti az anyanyelvét. Képes egyes hangok elkülönítésére. Megkülönbözteti a zöngés és zöngétlen hangokat, valamint időtartam szerint is differenciál. A hangokból össze tudja rakni a szót. Például, ha megkérdezzük csemeténk, hogy: Mire gondolok, ha azt mondom: n, a, p ? Ő megválaszolja: nap.

A beszéd szépségét a hang színe, a beszéd tempója, ritmusa adja. A tagolást versekkel, mondókákkal tanítani kell, mert a kisgyermek kezdetben csak akkor vesz levegőt, ha kifogyott, nem törődik az értelmi egységekkel.
Értelmi — érzelmi fejlődés
Az indulati megnyilvánulások sok változáson mennek át az óvodáskorban. Az első évek agresszivitása a sorozatos visszajelzések következtében csökken és átalakul. A nagycsoportos gyermek a kudarcot egyre jobban viseli, a monotónia-tűrése is sokat fejlődik.
Nagyon fontos, hogy óvodáskor végére el tudja viselni a feszültséget, mely lényeges eleme az iskolába lépésnek, az új környezethez való alkalmazkodásnak és az iskolai életbe való beilleszkedésnek.
Érzelmi világuk még mindig igen színes.

 

Önállóság

6-7 évesen önállóan törölközik, mosdik. Időnként még ellenőrizni kell a kézmosást. Ruhája ujját fel és letűri, kabátját már ügyesen ki- és begombolja.

Teljesen önkiszolgáló, biztonsággal, természetességgel végzi a feladatait. Szépen, kultúráltan étkezik. Az óvodásban kiosztja társainak is az evőeszközöket, tányérokat, poharakat.
Alvás után az ágyneműjét önállóan összehajtja.

 

Aktuális vizsgálatok

Megkapja a Infanrix-IPV (DTPa+IPV) oltást, mely 4 súlyos betegség ellen véd (torokgyík, merev görcs, szamárköhögés, járványos gyermekbénulás)

Az éves vizsgálaton a következő történik:
- testsúly, testhossz, fejkörfogat, mellkörfogat mérés, a fejlődés és tápláltsági állapot értékelése hazai standardok alapján
- külső fizikális vizsgálat.
- idegrendszer vizsgálata,
- a pszichés, motoros, mentális, szociális fejlődés és magatartásproblémák vizsgálata, gyanú esetén szakellátásra irányítás,
- érzékszervek működésének vizsgálata (látás, kancsalság, hallás) és a beszédfejlődés vizsgálata,
- mozgásszervek vizsgálata: különös tekintettel a lábstatikai problémákra és a gerinc rendellenességeire
- vérnyomás-mérés

 

Tippek

• A helyes beszédtempóra nevelésnél fontos a beszédpélda!
• Sok dicsérettel motiváljuk gyermekünket!
• Alakítsuk gyermekünk kudarctűrő képességét! Fontos, hogy megtanulja, hogy hibázni szabad.
• Színezzen, rajzoltassuk sokat csemeténket! Elmondott meséhez készítsen rajzot.
• Játsszunk Mit visz a kishajó… ? játékot! (Pl. Mit visz a kishajó b-vel? Erre ő az általunk kért hanggal kezdődő szavakat mond.)
• A gyermek keze még nem alkalmas a vékony ceruzával, vagy tollal való írásra. Adjunk vastag, és/vagy háromszög alakú színeseket gyermekünk kezébe. Ezáltal a helyes ceruzafogást alakítjuk ki.
• Reálisan értékeljük gyermekünk képességeit, az olvasás - írás megtanulására éretlen gyermeket ne engedjük iskolába menni! Ha bizonytalanok vagyunk, kérjük ki szakember véleményét!

• Néhány sportágban tanácsos elkezdeni az edzést. Pl. úszás, sízés, torna stb. Kerülni kell az egyoldalúságot!

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Prix Medicament Propecia Kelcync

(Kelcync, 2018.12.27 03:38)

Cialis E Testosterone [url=http://cialusa.com]order cialis online[/url] How To Make Amoxicillin Kamagra Boite Achat Viagra Kamagra Acheter Viagra En Pharmacie Cialis Malaysia [url=http://drugsor.com]cialis viagra levitra kaufen rezeptfrei[/url] Krankenkasse Levitra 20mg Clomid Avant Ovulation Generic Priligy 90 Mg Cheapeast Progesterone Store Cialis Tadalafil Contraindicaciones Cephalexin Shortage [url=http://elc4sa.com]viagra[/url] Xenical Prix Discount Cialis 800 Lexapro Uk Online